
foto: Petra Švajger
Boben in bas na sončni strani Alp
Pred desetletjem je bil v deželi podalpski (ja, tukaj Bogu na hrbtu) boben in bas doma. Če že ni bil ravno doma, pa je bil pa vsaj res domač. Imeli smo kar nekaj čudovitih večerov, na katerih smo se lahko opajali s tem žlahtnim vajbom. Večere, ki jih je spočel programski vodja K4 Grega Žavcer (Liquid Grooves), imeli smo Rdyoyo, ki so delali big time dogodke v MediaParku (Cvetličarni), Illegal v SubSubu in kasneje v K4, DrumWise v K4 in kasneje v Gali Hali, tudi z začetki tako imenovanih “all stars” eventov. Začenjali so P4B ter zagnali prvi bolj resen web sajt za bass in (verjeli ali ne) celo Code.EP so bili nad drum’n’bassom kar navdušeni. Celo tako navdušeni, da je Borka “prevzel” Liquid Groovse (kasneje Lick.weed), pod novim vodstvom K4. Nekaj je tlelo v Kranju (začenjali so Vibe Department), Brejkschnitta je harala po Bledu in okolici s krasnim festivalom SummerBrejk, poskušalo se je celo v Novem mestu, Hose je prčkal v Mariboru, in tudi na obali se je dalo slišati ta 170bpm+ ritem. Obstajali sta celo dve radijski oddaji, kjer se je ena bolj, druga pa malo manj posvečala tudi drum’n’bassu (dnb).
Dandanašnji so stvari na žalost precej drugačne. Razlogi so večplastni, če pa se naslonim kar na zgornji optimistični povzetek, bi jih lahko razčlenil nekako takole. Zgodba K4 je bralcem gotovo znana. Preveč pretresov, preveč menjav in tudi poskusi oživitve večerov, žanra so ostali bolj kot odmev nečesa, kar je včasih klubu dajalo življenski sok. Včasih sicer zelo uspešni, vendar bolj zaradi ‘”vse se je poklapalo” momenta, kot neke projekcije stanja te muzike pri nas.
Skoraj za v rubriko “Kje so danes?”
Rdyoyo so po zelo uspešnih projektih kmalu razpadli, glavni razlog pa je najbrž bil pravzaprav hermetično zaprt kolektiv, katerega življenjska doba se je (brez novega soka) iztekla. Pier je sicer ostal zelo aktiven, vendar njegovo srce najbolj bije za reggae in odvode, zato samostojnih dnb eventov ni nikoli produciral. Jamirko se je vsa ta leta kot didžej precej redno pojavljal, vendar ga je večkrat kot na kakšnih boben in bass eventih, slišati na raznih corpo in social eventih, kjer pa je dramič navadno odmerjen bolj previdno in še to zelo selektivno, nereprezentativno. Pred kratkim smo lahko slišali nekaj njegove nove produkcije, vendar z izjemo sodelovanja z Damaris in Yooronyaa nismo preveč navdušeni, saj se ne moremo znebiti občutka, da se vse skupaj nadaljuje tam, kjer se je Rdyoyo zgodba zaključila (v prejšnji dekadi).
Illegal so ubrali drugo pot in kar nekajkrat k sodelovanju povabili mlade navdušence (Illegal.kr, Souless), zaradi odvisnosti od K4, pa so s težavami v klubu prizadeti tudi sami. Iz kolektiva sta sicer zrasla odlična in mednarodno uspešna ekta Telekinesis (MarkoMan in Smooth) in Smooth, žal pa se premalo pojavljata na matičnih dogodkih in tako slovenski sceni ne dajeta posebnega in potrebnega odtisa. Illegal se je po tem, ko se je prenehalo sodelovanje s K4, v zadnjem letu, dveh, preselil v klub Zoo, kjer so gostili Phytusa iz BSE založbe Blackout, delali pa so še nekaj domače obarvanih dogodkov v Ljubljani in zunaj. Trenutno se jim obeta dolgoročnejše sodelovanje s Cvetličarno, vendar pa bo sodeč po gostih to bolj premik v EDM, kar za prave drum and bass dogodke ni preveč dobro. Je pa to, seveda, nekako logično, saj je Cvetličarna za dnb postala prevelik prostor za, kar se je v zadnjih letih tudi nekajkrat potrdilo.
Danes je potrebno samo malo bolj pobrskati
DrumWise je praktično edini kolektiv, ki z rednimi večeri že ves čas plemeniti sceno, vmes pa se je zgodila celo prva dnb založba. V preteklih dveh letih, ko je Lunik prevzel vodenje K4, so se, predvsem zaradi poživitve scene, svoji blagovni znamki praktično odpovedali, začeli pa so kar nekaj projektov, ki bi lahko dvignili kulturo basiranja tja, kamor bi morala soditi. Prvi projekt je pripadal Smoothu, najbolj profiliranemu slovenskemu producentu in didžeju, ki v Sloveniji tudi pod okriljem matičnega kruja sploh ni dobil omembe vredne priložnosti. V okviru dogodkov Smooth present so tako gostili kar nekaj didžejev, ki sicer z bolj sredinskim zvokom, pa vendarle, odmevajo po resnejših dnb klubih po svetu. Tako so k nam pripeljali Metrika (založba Hospital), Shock One (Viper), Sigmo, FredV & Grafix (Hospital) in Prototypes (Viper). Z njim so serijo žal zaključili, nekako ni bilo več tiste zagnanosti, ki je na začetku sploh spočela te dogodke. Drug projekt, ki še vedno traja, pa je LiquiFi. V svoji naravi se posveča bolj melodičnim ritmom, vseeno pa je dovolj oddaljen od banalnosti mainstream dnbja, da se v njem še da začutiti Glasbo. LiquiFi je gostil Hybrid Minds, Etherwooda, Lenzmana in MC Deeizm, LSB, Technimatic, praktično vse glavne akterje tovrstnega zvoka. LiquiFi se je z novo sezono prestavil v Zooju, ker je glede na specifiko K4 enostavno prevelik. Med tema dvema projektoma so se trudili tudi v smeri temnejših zvokov (DBridge, Noisia, DLR, Rockwell in nekaj domačic), katerim pa se najbolj pozna upad obiska in so razen Noisie, ki je seveda prvokategorni ekt, bili bolj kot ne prazni. Za lanski zaključek sezone pa so pripeljali še samega kralja bobenbasa, AndyCja.
Code.Ep sicer ne obstaja več, glavni protagonisti pa so še vedno aktivni
(pretežno v drugih žanrih) in so razlog, da se enkrat letno zgodi kakšen
Jungle revival ali kaj podobenga. Nekje na poti se je pri njih zgodila
precejšna averzija do drumiča, češ da je žanr mrtev, razvodenel in ne ponuja
nobenega globljega oplajanja več. Iz tega razloga, ki je seveda precej
zgrešen, gojijo odpor tudi nekatere radijske postaje, ki bi lahko bile in bi
pravzaprav morale biti spodbujevalec vedno znova svežega dnb zvoka. Gotovo je,
da gredo nekatere smernice tja, kjer tržni aspekt zbanalizira in zvodeni tudi
vse žlahtno, vendar pa se v podtalju vedno rojevajo nove smeri, ki dajejo
dovolj izziva za naše čutnice, ki se odzivajo na kakovostno produkcijo. Za
razliko od časov, ko je bil praktično ves drum and bass (recimo temu)
underground, je potrebno danes samo malo bolj pobrskati.
Med ostalimi omenjenimi se danes dnb projektov lotevajo zgolj nekateri, pa še
ti zelo kampanjsko. Žal je zatonil tudi več kot odlični projekt Intensity v
Novi Gorici. Gotovo je močan razlog zmanjšanja dogodkov za tretjino
manjštevilnčenjša generacija, kot je bila pred desetletjem, način poslušanja
glasbe ter dostopnost. Zelo pogosto se pri “subkulturah” zgodi
tovrstni upad in podobno se je zgodilo tudi pri drum and bassu, saj je
dogodek, ki predstavlja svež in kakovosten zvok, praktično obsojen na izredno
maloštevilno publiko.
In potem je tukaj še Drum and bass konferenca, ki že nekaj let privabi najštevilčnejšo publiko na dnb eventih. Kjub temu, da zadevo organizira Vibe Department, bi projekt rad dojemal kot skupnosten, kar pomeni, da je od vseh nas, z večjo vpetostjo predvsem tistih, ki sceno dejansko ves čas spremljajo in porivajo naprej. V praksi bi to gotovo bilo, da prime time zasedajo akterji, ki so trenutno najpomembnejši za razvoj, torej zadnja leta gotovo Smooth in Telekinesis. Žal je vizija kruja drugačna in glavni prostor dobijo tisti, ki bi si ga zaslužili morda pred desetimi leti. Tako Konferenca ne izpade kot spodbujevalec scene, ampak bolj kot neka nostalgija za časom, ki je minil.
Upanje umre zadnje
Trenutna situacija vendarle daje nekaj upanja, da bo prihodnost bolj svetla. Morda je na prvem mestu potrebno omeniti prvo dnb kompilacijo, katere izvedba je bila sicer bolj partizanska, je pa, sicer le z nekaj kakovostnimi izdelki, pa vendarle, odkrila nekaj talentov, ki bi lahko poživili utrujena kolena. Omeniti vsekakor velja Kromofone&Etrove ter Aveho, pa tudi vokalistka Damaris bo upam večkrat poživila različne projekte predvsem mladih producentov. Razširitev kroga poslušalcev in ustvarjalcevje predvsem v spodbujanju mladih, še posebej mladih producentov. Eden izmed poskusov v pravo smer je tudi Dnb “oddaja” MeetUp, ki jo poganjata Adam iz illusion arta in Mixxle iz VajbDepartmenta. Klub Zoo (z angažmajem DubDiggerz), pelje (poleg LiquiFi in Illegal) tudi samostojne dogodke Drum and Bass Laboratorij, občasno pa se boben in bas zgodb lotevajo tudi kakšni ponovno najdeni navdušenci. Tako je nastal tudi kolektiv Frag::ments, obogaten z mladimi močmi (DirtySpeakerz) in ponudil nekaj dobrih dogodkov (Dave Oven), nekaj so scoprali IllusionArt, v Ljubljani se trudijo relativni novinci, ki so do včeraj delovali pod Trusted Sounds in so (upam, da dolgoročno) dobili priložnost v Gala Hali, v Mariboru pa deluje super kolektiv BassFighters, ki ima tam in v okolici redne dogodke, zakrivili so tudi precej obetaven projekt Natural Bass, za katerega upam, da se bo razširil in postal pravo poletno zbirališče dnb glav. Prav takšno, kot je bil v tistih časih SummerBrejk. Ko smo že pri SummerBrejku, na novo se formirajo tudi pri BreakSchnitti. Upam, da bodo vse pogostejši tudi osamljeni jezdeci (Jasarov je nekaj ustvarjal v Kranju, Thomas v Slovenski Bistrici, Females Creme v Tifli, pa najbž še kdo še kje), saj se le tako lahko prodobiva kritična masa, ki konec dneva pride in podpira tudi večje projekte, ki ponudijo tisto, kar se trenutno svežega dogaja v svetu. Kaj se bo iz vsega tega obdržalo, kdo ima dovolj dolgo lajtungo, da se kljub mnogim porazom obdrži, pa bo pokazal čas.