Nekoč smo imeli v moški družbi superjunakov osamljeno Wonder Woman, danes pa superjunakinje prevzemajo tudi vloge svojih že etabliranih moških različic – med vidnejše primere spadajo Batgirl, Spider-Girl in Gwenpool. Gre zgolj za prilagajanje trgu ali smo res priča preobratu in izenačenju?
Spider-Mana, Supermana in Batmana poznamo vsi. Kot tudi njihove neštete vloge v stripih, filmih, TV serijah in videoigrah. Skozi leta so bile manj izpostavljene njihove ženske različice. Tudi zaradi tega, ker jih je bilo manj, ali pa jih sploh ni bilo. Časi se spreminjajo in tudi mlada dekleta dobivajo vedno več izbire superjunakinj, po katerih se lahko zgledujejo. A pojdimo po vrsti.
Prve superjunakinje so se sicer pojavile že v zgodnji, t.i. zlati dobi stripa v ZDA. To je bilo v poznih tridesetih in zgodnjih štiridesetih letih prejšnjega stoletja, ko je bila denimo priljubljena Sheena, kraljica džungle. Slednja je takrat prehitela celo Supermana. V tistem času je namreč po dostopnih statistikah stripe bralo več deklet kot fantov, kljub temu, da so se v stripih pojavljali večinoma moški superjunaki. Ženske so bile nemalokrat potisnjene ob rob in portretirane kot šolarke, dijakinje in študentke (dober primer je stripovska serija Archie).
Seksualizacija superjunakinj
Urednik Stripburgerja in stripoznalec Bojan Albahari pravi, da so se superjunakinje pojavljale predvsem v pustolovskih in akcijskih stripih, namenjenih moškemu bralstvu. “Prva superjunakinja, ki je imela poleg lastne stripovske serije tudi pomemben vpliv na popularno kulturo, je bila Diana Prince oziroma princesa Diana od Themyscire, bolj znana kot Wonder Woman. Slednja je bila ena od tistih superjunakinj, ki je imela tudi supermoč. Teh ni bilo veliko. Wonder Woman je bila amazonska polboginja, ki jo je v borilnih veščinah uril sam Ares, hkrati pa lastnica čarobnih predmetov: lasa resnice in neuničljivih zapestnic. Nadčloveške moči je imela recimo tudi Sheena, ki se je znala sporazumevati z živalmi. A vse junakinje niso imele te sreče, da bi bile obdarjene z nadčloveškimi sposobnostmi: Black Canary je bila (zgolj) prvovrstna pretepačica, Lois Lane, sodelavko Clarka Kenta (Supermana), pa so odlikovale izredna inteligenca, ambicioznost, vztrajnost in – nezanemarljivo – kot novinarka je lahko vplivala na javno mnenje,” pojasnjuje Bojan Albahari in dodaja, da je bilo za vse klasične superjunakinje značilno tudi to, da so bile privlačne ženske, kar je po njegovem za 20. stoletje tudi svojevrstna supermoč.
Prav to pa problematizira novinarka in sociologinja Deja Crnović, ki je mnenja, da je skrajna seksualiziranost superjunakinj zagotovo povedna: “Kot da bi ves čas morale puščati odprto možnost, da obstaja sfera, v kateri bodo moškemu pustile, da jih nadvlada, torej da sicer lahko rešujejo svet, a v svojem bistvu so le lepa telesa v ozkih kostumih.”
Vpliv na otroke in mladino
Deja Crnović komentira, da odstotnost in prisotnost junakinj oziroma način, kako so predstavljene, vpliva na predstave, ki jih imajo otroci in mladina o možnostih, ki jih ponuja svet. “Če skozi celo otroštvo v literaturi ne spoznajo nobene punce, ki bi reševala svet, si bodo, če karikiram, deklice lažje predstavljale, da bodo, ko odrastejo, Batmanove žene, kot pa sam Batman. Raziskave o tem, kako superjunakinje vplivajo na samopodobo deklic niso najbolj spodbudne, saj so tudi tiste superjunakinje, ki jih poznamo, praviloma skrajno seksualizirane, zato imajo večinoma negativen vpliv na samopodobo deklet, ki lahko celo zasenči pozitivne posledice tega, da berejo in gledajo sposobne ženske, ki rešujejo svet. Superjunakinje so tako dobrodošle, če bi svet lahko reševale v kakšni drugi opravi kot so kopalke in petke, pa bi bilo še toliko bolje,” opozarja novinarka in sociologinja.
Če se vrnemo v zgodovino, je povečano število superjunakinj v desetletju pred 2. svetovno vojno do neke mere odražalo vedno večjo emancipacijo ženskega gibanja, med samo vojno pa so se uredniki stripov na ženske junakinje osredotočili predvsem iz tržnih razlogov, saj je bila večina moškega bralstva v vojski, zato so morali začeti uvajati več ženskih glavnih likov, ker je priljubljenost moških naglo padala.
Fenomen Wonder Woman
Bojan Albahari se strinja, da Wonder Woman vse do danes ostaja fenomen in najvplivnejša superjunakinja v zgodovini popularne kulture. “Ta izurjena Amazonka, ki se po moči in spretnosti zlahka meri s preostankom DC-jeve svete trojice (Supermanom in Batmanom), je zaslužna za to, da sta njena kolega posvojila strogo politiko ne-ubijanja zlikovcev, kar je bila za svet superjunaškega stripa revolucionarna inovacija, danes pa se nam to za omenjeno dvojico zdi samoumevno. Poleg tega je bila imenovana celo za častno veleposlanico za opolnomočanje žensk in deklet pri Združenih narodih (ZN), ves ta čas pa je bila tudi feministična in LGBT ikona, saj prihaja iz izključno ženske družbe, ki ji je heteronormativnost tuja, matriarhat pa dejstvo,” pojasnjuje Bojan Albahari in dodaja, da so superjunaški strip zaznamovale tudi druge protagonistke, kot je Elektra, ki sicer nima posebnih moči, je pa izurjena v borilnih veščinah in ena od prvih moralno večplastnih antijunakinje, za razliko od večine ostalih, ki so prikazane bodisi kot »pridne« bodisi kot »poredne« punce.
Mlajše bralke in bralci bodo prepoznali tudi Buffy Summers, iztrebljevalko vampirjev, ki je kasneje dobila lastno TV serijo ter vplivala na generacije tako gledalcev kot scenaristov. Zanimiva je tudi Kamala Khan oziroma Ms. Marvel, novi obraz superjunaške rasne raznolikosti, v zadnjem času pa je nadvse popularna tudi Doreen Green (Squirrel Girl), »buckasta« superjunakinja, ki je premagala tako mogočnega Thanosa kot kozmičnega Galactusa. Med novejše pridobitve spada Harley Quinn, ki je svojo pot začela kot stranska junakinja iz animirane serije o Batmanu, a je bila tako dobro sprejeta, da je dobila lastno stripovsko serijo in ekranizacijo v filmu Suicide Squad.
Da so superjunakinje več kot zaželene, priča tudi nenehno “feminizarnje” klasičnih različic prvotno moških likov – danes tako poznamo Batwoman in Batgirl, pa Spider-Woman in Spider-Girl. Celo Deadpool je dobil svojo žensko podobo v Gwenpool.
Hollywoodski predsodki
Deja Crnović pravi, da superjunakinj v stripih sicer res ni (več) tako zelo malo, jih pa zelo malo pride na filmska platna: “Režiser Maščevalcev, Joss Whedon, na primer pravi, da je v Hollywoodu še vedno prisotna tiha mizoginija in prepričanje, da film z žensko junakinjo ne bo finančno uspešen. Kar je seveda neumnost, najbolj dobičkonosen film leta 2013 in 2014 je imel v glavni vlogi Katniss Everdeen, najstnico, ki vodi revolucijo in zruši oblast, kar je v bistvu še bolje, kot če bi imela supermoči in reševala posamezne primere krivic v svojem delu mesta. Izboljšanje sicer ni nenadno, gre za postopno, čeprav še vedno prepočasno izboljševanje položaja žensk v filmski industriji, precej so k temu pripomogli prav filmi za otroke in mladino, kjer je vedno več junakinj, če ob Katniss Everdeen omenimo samo najnovejšo junakinjo Vaiano.”
Sicer se ne moremo znebiti občutka, da do izboljšanja prihaja predvsem zato, ker gre za dobičkonosne filme in dokler bo tovrstni feminizem prinašal dobiček, si lahko obetamo vsaj nekaj “izenačevanja”. Čim pa bo kateri od tovrstnih filmov finančni polom, lahko računamo, da bo, tako kot pri Elektri in Catwoman, za to kriva ženska v glavni vlogi in ne nesposobni filmski ustvarjalci okoli nje.
Članek je bil prvotno objavljen v reviji Vklop.