
(vir: COBISS, 2016)
Kdo hodi po časopise in revije v knjižnice?
Splošno znano je, da je tiskanim medijem v zadnjih letih zaradi spleta in brezplačnih informacij občutno padla prodana naklada. Še posebej dnevnim časopisom. Kar pomeni, da bralci tiskane edicije kupujejo manj kot denimo pred desetimi, petnajstimi ali dvajsetimi leti. Manj je tudi naročnikov. Očitno pa ni malo tistih, ki si tiskane medije izposojajo v knjižnicah, kar kaže tudi Cobissova lestvica. Morda še bolj zanimivo kot to, da si bralci časopise in revije izposojajo kot knjige, je dejstvo, kateri mediji na tej lestvici prevladujejo. Pa poglejmo.
Absolutna zmagovalka je revija Zarja, ki je lani preživela kar 34.212 izposoj. Za tiste, ki vam njeno ime ne pove nič, naj spomnimo, da gre za nekdanjo revijo Jana, ki se je nato zaradi tožb okoli tega, kdo ima v lasti blagovno znamko, preimenovala. Medtem je začela ponovno izhajati tudi revija z originalnim imenom, torej Jana, ki pa je na lestvici šele na 44. mestu (3.257 izposoj). Zarja se etiketira kot “družinska revija”. Gre pa za eno od treh (poleg Lady in Stopa) najbolj branih nekdanjih tiskovin nekoč močne medijske hiše Delo revije.
Zanimivo je, da so nato od 2. do 5. mesta na lestvici dnevni časopisi. Na drugem mestu je osrednje-informativni časnik Delo (20.733 izposoj, kar je skoraj 15.000 manj od zmagovalne Zarje), ne daleč za njim na tretjem mariborski Večer z 18.358 izposojami, na četrtem so Finance (15.747), šele na petem mestu pa je sicer najbolj brani slovenski dnevni tiskani časopis – tabloid Slovenske novice (15.170). Ne daleč za njim pa je s 14.898 izposojami lani družbeno-politični tednik Mladina.
Šele nato pride na vrsto prva priloga – Ona. Slednjo prejmete ob nakupu Dela in Slovenskih novic, lani pa je imela v slovenskih knjižnicah 11.854 izposoj. Sledi nekdanja Lady, ki se je zaradi iste težave z lastništvom blagovne znamke kot Zarja, preimenovala v Zvezde. Slednje so lani dosegle 9.990 izposoj. Konkurenčna Lady, ki je lani ponovno začela izhajati pod originalnim imenom, pa je šele na 136. mestu (789 izposoj). Tu gre omeniti, da sta se tako “nova-stara” Lady kot tudi “nova-stara” Jana na trg vrnili nekje v sredini lanskega leta, torej bosta lahko postali enakovredni konkurentki šele letos, ko bosta (če bosta) izhajali skozi vse leto. Na 9. mestu je še ena lifestyle revija z družabno kroniko – Avenija (8.612). Tudi slednja je nastala iz nekdanje revije Obrazi (teh v originalni reizdaji pa na lestvici 200 lani največkrat izposojenih revij in časopisov ni).
Na 10. mestu je še en družbeno-politični tednik – Reporter (8.317 izposoj), šele na 11. je ponovno eden od dnevnih časopisov (Dnevnik, 8.310 izposoj). Zanimivo je, da je njegova “nedeljska” izdaja Nedeljski dnevnik, še vedno najbolj bran časnik v državi, po lanskih podatkih izposoj v knjižnicah šele na 41. mestu (3.356 izposoj).
Od dnevnih časopisov so na lestvici tudi Primorske novice, ki so pristale na 57. mestu, Primorski dnevnik pa na 61. Oba sta imela lani okoli 2.500 izposoj.
Delova Sobotna priloga, ki (poleg Objektiva, ki ga ni na lestvici) velja za osrednjo poglobljeno komentatorsko časopisno prilogo, je na 62. mestu z 2.222 izposojami. Njena konkurenčna V soboto (Večerova različica Sobotne priloge) pa je na 84. mestu z dobrimi 1.500 izposojami.
Če pod lestvico potegnemo črto, pridemo do ugotovitve, da se navade bralcev, ki so medijsko čtivo izposojajo v knjižnicah, razlikujejo od tistih, ki ga kupujejo v trafikah ali so nanj naročeni. Pri fizični prodaji (vir: SOZ, Preglednica revidiranih prodanih naklad, julij – september, 2016) še vedno kraljuje Nedeljski dnevnik, sledijo mu Slovenske novice, nato Delo, Dnevnik, Večer in Mladina.
Navade lastnikov izkaznic za knjižnico pa se razlikujejo tudi od bralcev, ki klikajo po spletnih portalih teh istih revij in časopisov. Če je verjeti analizam MOSS-a, seveda. Tam imajo Slovenske novice med tiskanimi mediji (vir: MOSS, december 2016) najbolj klikano spletno stran, sledijo Delo, Svet24, Dnevnik, Finance, Večer, Primorske novice, Mladina in Reporter.