
Po 1. sezoni Torka ob petih: Kako med mediji preživeti z drugačnostjo
Prva sezona mobilnega tednika Torek ob petih je za nami. Od 11. novembra lani smo ustvarili 34 številk digitalnega časopisa. Berete zadnjo predpočitniško, ki bo izšla v običajni obsežnejši obliki, nato pa se spet vrnemo 1. septembra. Med poletnimi počitnicami vam bomo vsak teden prek naše rubrike KNJIŽNICA ponudili v branje knjigo Revolucija, ki jo je napisal eden od glasnikov generacije Russell Brand, zato na svojih telefonih in tablicah ohranite našo mobilno aplikacijo, ki vas bo (kot vedno do zdaj) z novo vsebino pričakala vsak torek ob 17. uri. Ker bi radi vašo uporabniško oziroma bralsko izkušnjo še izboljšali, smo za vas pripravili krajšo anketo, za katero bomo hvaležni, če si vzamete minuto ali dve in jo izpolnite. Pregledali pa bomo tudi, kaj ste najraje brali, kakšne so starostne skupine naših bralcev in druge statistične podatke, ki bi vas utegnili zanimati.
Začetki so težki, časi tudi, medijska krajina novim medijem ni naklonjena, oglaševalski denar pa se že leta kopiči na istih mestih, v istih medijih. Predvsem na televizijah. A kot elektronski časopis bomo izpostavili predvsem nam sorodne medije. Večji digitalni oziroma spletni mediji med seboj večinoma tekmujejo v klikih, ogledih. Večina oglaševalcev se za oglaševanje na spletu še vedno odloča na podlagi klikanosti, številk, čeprav gre v večini primerov pri tovrstnih vsebinah za senzacionalizem in populizem. Tovrstne vsebine oglasom, ki so prikazani poleg oziroma blagovni znamki, lahko naredijo več škode kot koristi. A slovenski oglaševalski trg, kot tudi medijski, je specifičen. Zaradi nedavnih dogodkov, ki so sprožili pozive k bolj odgovornim medijem, so se stvari sicer začele premikati. A trg in navade se ne bodo spremenile čez noč. Oglaševalci so za trg brezplačnih medijev (kamor spada velika večina spletnih medijev, to pa je tudi ena od njihovih prednosti) pomembni. In dokler sta oglaševalski prostor in uredniška vsebina strogo in jasno ločeni ter ena na drugo nimata vpliva, je lahko bralec pri prejemanju informacij brez skrbi, da bi mu bili posredovani nekritični teksti.
Zakaj Torek ob petih ni novičarski portal
Od prve številke prvega slovenskega mobilnega tednika je minilo že 8 mesecev. Začeli smo namreč 11. septembra – optimistično, zagnano in entuziastično, s spoštovanjem profesionalnih novinarskih standardov in zavezo, da bomo vsebine, ki bodo poglobljene, objavljali odgovorno. Trudimo se odpirati teme, ki jih drugi mediji pri nas puščajo na obrobju (ali pa jih niti ne obravnavajo), čeprav so pomembne in smo v uredništvu mnenja, da mora biti javnost o njih informirana. Ne bojimo se biti subjektivni in se postaviti na pravo stran, še posebej, ko so na tapeti človekove pravice. Že v samem začetku smo sklenili, da se ne bomo skrivali za lažno objektivnostjo. Te je v Sloveniji absolutno preveč. V interakciji z bralci, ki nam jih je uspelo v tem času pridobiti, smo ugotovili, da so to ljudje, ki so sposobni kritičnega mišljenja in ne kupijo vsega, kar jim je servirano, hkrati pa so se obrnili k nam, ker so siti zgodb, ki so v večini mainstream medijih obravnavane in postrežene na enak način. Pri Torku ob petih delimo mnenje, da naloga medijev (še posebej v 21. stoletju oziroma v digitalni dobi) ni zgolj posredovati vesti tiskovnih agencij ter v debatni ring postaviti nasprotujoči si mnenji, temveč je njihova odgovornost problematiko osvetliti in v primerih, kjer je to mogoče, tudi ponuditi rešitev.
Kot smo poudarili že večkrat, Torek ob petih nismo ustanovili, da bi tekmoval z novičarskimi portali. Spletna stran www.tor5.si ni novičarski portal. Vsaj ne v klasičnem smislu. Tor5 za seboj nima interesa kapitala in za ovratnik nam ne dihajo kakršnikoli strici iz ozadja. Edino, kar nam diha za ovratnik, je rok oddaje, saj smo vezani, da vam vsak torek ob 17. uri dostavimo novo številko mobilnega tednika. Ne glede na to, da bi radi prekinili s trendom, da se na vse gleda in primerja skozi številke, vam bomo razkrili nekaj številk, ki smo jih v tem času dosegli. Zgolj za vzorec, saj želimo biti transparentni. Vztrajamo pa pri tem, da je kvaliteta pomembnejša od kvantitete in trdno verjamemo, da je to pomembno tudi pri bralcih, saj si želimo predvsem kakovostnih bralcev. Struktura bralcev se nam zdi pomembnejša kot njihovo število.
Največ bralcev med mlado aktivno populacijo
Če pogledamo statistiko je dobra polovica naših bralcev starih med 25 in 34 let, 20 odstotkov jih je v starostni skupini od 35 do 44 let, slabih 13 odstotkov pa od 18 do 24 let. Bralcev med 45 in 64 leti je približno 10 odstotkov, starejših od 65 let pa slabih 7 odstotkov (vir: Google Analytics). Kot je mogoče razbrati iz grafov spodaj se krog naših bralcev iz meseca v mesec vztrajno širi. Najbolj bran članek ostaja prispevek Davorja Hafnarja z naslovom Odj***te že s temi mladimi, sledita mu intervjuja s Svetlano Makarovič in Nejcem Gazvodo, na 4. mestu je komentar Sanje Leban Trojar Nimam časa za 1. maj ali Z veseljem bi si oddahnila od dela, a na žalost nimam službe, na 5. članek Primoža Krašovca Je problem res v tem, da so na oblasti skorumpirani ljudje in tako naprej (več v tabeli). Še naprej se bomo trudili objavljati prispevke ne zgolj naših novinarjev, temveč tudi gostujočih piscev, za katere bomo presodili, da imajo za povedati nekaj relevantnega.
Kot medij, ki je v stiku s sodobnim časom, digitalno dobo (označbi “urbani medij” smo se načeloma začeli izogibati, saj je beseda “urbano” danes vse prevečkrat zlorabljena) in ne naklonjen aktivni, dejavni populaciji, že od samega začetka podpiramo kulturo, ki je v večini drugih medijev postala zgolj mašilo, kulturne vsebine pa so tretirane kot drugorazredne. Kultura se nam zdi pomembna za razvoj in razumevanje časa in prostora v katerem živimo in ključna za identiteto skupnosti in okolja v katerem živimo. Zato bomo še naprej sodelovali s kulturnimi ustanovami, gledališči, razstavnimi prostori, koncertnimi prizorišči, umetniškimi festivali in urbanimi centri ter vas o prihajajočih dogodkih obveščali prek izbranih napovedih v rubriki ODTORKADOTORKA. Prav tako smo se odločili podpreti mlade in obetavne literate in v sekciji KNJIŽNICA v prvih mesecih objavili številne kratke zgodbe sodelujočih piscev, kot so Katja Perat, Anja Radaljac, Anna Schnabl,Tereza Vuk in Davorin Lenko. Pred kratkim smo začeli sodelovati z založbo Sanje in tako v celoti objavili vedno aktualne Butalce Frana Miličinskega. Že prihodnji teden boste lahko vsak torek brali novi del iz knjige Revolucija, ki jo je napisal eden od glasnikov generacije Russell Brand.
Kdo nas je opazil in kako smo posneli 24 podkastov
Naš medij sta v tem kratkem času opazili tudi medijski fakulteti – Fakulteta za družbene vede (FDV), ki nas je povabila na okroglo mizo v okviru Zaposlitvenega mosta, kjer smo v družbi novinarjev in urednikov z RTV Slovenija, Pop TV, Večera in Infoneta govorili o prihodnosti medijev in novinarskega poklica. Študentki na Fakulteti za humanistične študije pa sta Torek ob petih predstavili v predavalnici medijskih študij. O prvem slovenskem telefonskem časopisu so poročali tudi drugi mediji, saj se jim je projekt zdel dovolj zanimiv za objavo, kljub temu, da so domači mediji v osnovi nenaklonjeni pri poročanju o konkurenčnih medijih. Z uradno najavo prihoda na medijski trg smo sicer sami hoteli še malo počakati, da bi lahko prej ustvarili nekaj vsebin, a prva novica je prva novica in nekaj povzetkov iz drugih medijev si lahko preberete na naši strani v zavihku mediji o nas …
Med ambicioznejšimi vsebinami, ki smo vam jih ponudili, je bil tudi zagon podkasta oziroma spletne radijske oddaje TORPEDO, ki ga je v Delovi Sobotni prilogi pred kratkim omenila tudi Vesna Milek, nekaj mesecev pred njo pa tudi njen novinarski kolega Lenart J. Kučić. To ustvarjamo v koprodukciji z Radiem Terminal, prvim urbanim spletnim radiem pri nas. Pravzaprav pa jo ustvarjava dva človeka – spodaj podpisani avtor, ki sodeluje(m) kot urednik in voditelj, ter Tomaž Pezdirc, ki skrbi za tehnični del. V tej sezoni smo posneli 24 podkastov in gostili 48 gostov. Obravnavali smo tako družbene, kot tudi politične in fenomenološke teme – od človekovih pravic in prihodnosti medijev do študentskih problematik in (pop) kulture. V tem času smo si pridobili zaupanje približno 1.500 poslušalcev na oddajo (streaming, naknadna predvajanja na spletu na portalu Radia Terminal in Tor5.si). Številka je najbrž še višja, saj je podkast na voljo za poslušanje tudi znotraj mobilne aplikacije, ki ima tudi približno 1.500 prenosov, a znotraj le-te ne moremo meriti, koliko uporabnikov klikne na poslušanje Torpeda. Preteklim podkastom lahko prisluhnete v našem spletnem arhivu.
Od avdiovsebin, ki jih ponujamo, je tudi PLEJLISTA, ki je izbor najbolj sveže in najbolj aktualne glasbe. V prvi sezoni jih je Tomaž Pezdirc za vas izbral 33, septembra pa se bo znova neumorno trudil. Do takrat v poslušanje priporočamo arhiv. V arhivu naše KNJIŽNICE pa hranimo tudi kar nekaj knjig in kratkih zgodb, s katerimi si lahko krajšate urice.
Prednost mobilne aplikacije, družbena omrežja in zahvala
Prednost mobilne aplikacije Tor5 je, da lahko vse vsebine preberete in preposlušate v celoti že vsak torek ob 17. uri, na spletnem portalu www.tor5.si vsebine nato odklepamo sproti z vsakim naslednjim dnem v tednu. Poleg tega je mobilna aplikacija narejena, da imate karseda lahko in učinkovito uporabniško izkušnjo, saj je naš tednik znotraj le-te prirejen za format telefonskega časopisa. Aplikacija je zaenkrat na voljo za mobilne naprave (pametni telefoni, tablični računalniki, ki jih poganjata operacijska sistema iOS (Apple: iPhone, iPad) in Android, brezplačno pa si jo lahko naložite prek spletnih trgovin App Store in Google Play.
Na Twitterju smo prisotni na naslovu www.twitter.com/torekobpetih (iskalnik: @torekobpetih) in se lahko pridružite 400 sledilcem, na Facebooku pa dobrim 1.500 prijateljem na povezavi www.facebook.com/torekobpetih … Prek Facebooka organiziramo tudi številne nagradne igre za vstopnice za koncerte in druge kulturne prireditve, treba je biti le pozoren na objavljene vsebine.
Ob tej priložnosti bi se rad zahvalil celotni ožji ekipi, ki je zaslužna, da smo medij Torek ob petih postavili na noge in preživeli prvo sezono: Tjaša Pureber, Matej Kirn Starič, Gašper Završnik, Urša Bitenc, Tomaž Pezdirc, Jan Podbevšek, Matej Repič in celotni ekipi IT-podjetja Gora, ki nam nudi tehnično podporo. Kot tudi vsem gostujočim in občasnim piscem ter sodelavcem. Naj povem, da bomo v kratkem iskali tudi nove in da smo vedno odprti za nove predloge, kmalu pa bomo uvedli tudi novo rubriko ODPRTINA, ki bo namenjena prispevkom, ki ne spadajo pod uredniško vsebino in bo nekakšna odprta stran, ki bo sicer vseeno šla skozi uredniško sito.
Hvala, ker ste nas brali, podpirali in delili naša mnenja. V polnem obsegu se vrnemo spet 1. septembra in na majhen zaslon ponovno prinesemo velike zgodbe.